Wystawy

Wystawa "Sąsiadka" Tadeusza Rolke i Chrisa Niedenthala

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

„Sąsiadka” to wystawa dwóch polskich fotografów Tadeusza Rolke i Chrisa Niedenthala. Autorom udało się stworzyć dzieło w równym stopniu unikalne, co nowatorskie. Bohaterką wystawy jest kilkunastoletnia dziewczynka, którą fotografowie niejako „przyłapali” na codziennej krzątaninie w swojskim otoczeniu i bukolicznym krajobrazie. Tą dziewczynką jest Wietnamka. Na większości fotografii jawi się jako autentyczna postać z sąsiedztwa. Jednak w końcowych obrazach wystawy znika, zostają po niej tylko zgliszcza i cienie.

 


Wcześniejsze próby określenia tej artystycznej narracji jako fikcji fotograficznej, fotograficznego eseju lub fałszywego dokumentu, wydają się niezbyt trafne. Najbliższym tej formie kreacji jest chyba arystotelesowskie mimesis, czyli naśladowanie, odgrywanie, wcielanie się w rolę z pomocą sztuki. Autorzy cytując rzeczywistość poprzez mimesis uczestniczą w pewnej dwoistości fotografii, nadając swoim zdjęciom charakter zarówno dokumentalny, jak i metaforyczny.

Miejsce nie ma szczególnego znaczenia dla twórczości, jednak w przypadku tej wystawy jest szalenie istotne. Przestrzeń w której rozgrywa się ta opowieść to są sztetl, czyli żydowskie miasteczka w Polsce i na Ukrainie tuż przed Holocaustem. Doskonałe kompozycje czarno białych zdjęć wiodą widza ku przeszłości jeszcze tej nieodległej, jeszcze dotykalnej, w dodatku niełatwej, bo dotyczącej losów Polaków, Żydów i Ukraińców.  Projekt skupia się na problemie „obcego w naszym otoczeniu”.

Wystawa „Sąsiadka” będąc istotnym wkładem Tadeusza Rolke i Chrisa Niedenthala w debatę na temat stosunku postaw szowinistycznych wobec mniejszości etnicznych i religijnych, wiąże dwa pojęcia: sąsiedztwa i tolerancji. Antysemityzm, ksenofobie i uprzedzenia rasowe nie zniknęły wraz z zakończeniem II wojny światowej. Te postawy trwają nadal, przybrały tylko inną formę. W tym sensie ta wystawa jest formą przestrogi na dziś.

Jednak autorzy nie mają gotowych recept, nie dają poprawnych odpowiedzi, raczej  stawiają pytania w nadziei, że ich artystyczna  wizja skłoni widza do myślenia i refleksji. Kieruje nimi wiara, że widzowie rozbudują i poszerzą przestrzeń ich fotografii o własne doświadczenie i wrażliwość. Jakby chcieli powiedzieć OK., ważne jest nie tylko to, co tworzymy, ale jest również sztuką umiejętność w odczytywaniu stawianych przez nas znaczeń i symboli.

Forma wystawy – jej dokumentalny i metaforyczny charakter - nadaje jej pewien  uniwersalizm  znaczeń i sprawia, że  jest tak samo zrozumiała  na Kresach, jak i na Pomorzu. W jakimś stopniu wydarzenia na Ziemiach Zachodnich aktualizują jej tematykę, podobnie jak wcześniej uczyniły to publikacje naukowe na przykład książka „Sąsiedzi” Tomasza Grossa, czy film „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego.

Pomorze było świadkiem największej migracji ludności w czasach nowożytnych. W ciągu zaledwie dwóch dziesięcioleci w trakcie i po II wojnie światowej doszło tu do przesiedleń, liczonych w milionach ludzi. Już w mrocznych latach powojennych mniejszości na „Nowych Terytoriach Polski” stały się przedmiotem politycznej opresji. Ostentacja, z jaką to czyniono sprawiła, że bezpowrotnie zniknęły z naszego sąsiedztwa dwie grupy etniczne Słowińców i  Jamneńczyków.  Pomorze to ciągle pogranicze i tygiel etniczny, gdzie pojęcie sąsiedztwa nabiera szczególnego znaczenia.

Stan świadomości mieszkańców Polski, jak idzie o sąsiedztwo, wielokulturowość i wielonarodowość, ciągle czeka na wsparcie. Któż lepiej jak nie perswazja sztuki i artyści mogą przyjść jej z pomocą?

Galeria Scena z siedzibą w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej,  pl. Polonii 1, Koszalin
Wernisaż: 19 lipca o godz. 18:00, wystawa czynna do 4 sierpnia 2013






 

Źródło: Materiały prasowe ZPAF


Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Wystawa „Pejzaż samo…

Głównym zamierzeniem było, jak mówi artysta: „ … wyjście poza...

Nowe oprogramowanie …

Firma Fujifilm wprowadza na rynek nowe oprogramowanie umożliwiające tethering –...

„W fotograficznym sk…

Szeroki Kadr, projekt edukacyjny Nikon Polska, przygotował cykl poradników „W...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Lilianna Bryszewska

Lilianna Bryszewska

"W 2004 roku kupiłam swoją pierwszą lustrzankę..."        

Łukasz Szwejkowski

Łukasz Szwejkowski

"Fotograf amator wszystkiego czego się rusza i też nie."      

Arkadiusz Kucharski

Arkadiusz Kucharski

"...później pokochałem fotografię. Czy z wzajemnością nie ma pewności..."      

Reklamy Google