Aktualności

Sensor 35mm "made by Fujifilm"?

Ocena użytkowników:  / 1
SłabyŚwietny 

Czy inżynierowie Fujifilm pracują nad rozwojem technologii sensora 35mm? 
Felieton redakcyjny.

 

 

 

 
Sensor 35mm posiada niewątpliwie jedną zaletę – wielkość pojedynczego piksela matrycy.

Nie jest prawdą, że dzięki dużej matrycy i odpowiednio większym obiektywom można otrzymywać ostrzejsze zdjęcia. Temu poglądowi zaprzeczają niektóre, znakomite optycznie obiektywy przeznaczone dla formatów APS-C lub mniejszych. (Ostatnio testowany przez nas X100s posiada obiektyw porównywalny lub lepszy od wielu uznanych „stałek” FF.)
Również nieprawdą jest, że sensor pełno-klatkowy umożliwia ładniejsze rozmycie tła bokeh. Obraz na mniejszym sensorze, fotografowany tym samym obiektywem, jest tak samo jasny i posiada identyczny bokeh, jedynie jego powierzchnia jest mniejsza (i co za tym idzie, mniejszy kąt widzenia).

Czy warto więc inwestować w duży sensor, skoro jedyną praktyczną różnicą (dostrzegalną tylko w trudnych warunkach oświetleniowych) jest uzyskanie zdjęcia jaśniejszego o jedną wartość przysłony?

Czy przy coraz to czulszych sensorach APS-C warto inwestować fortunę w kosztowne, ciężkie obiektywy oraz większe body?

 

Logika czasem zawodzi w podążaniu za zrozumieniem potrzeb rynkowych.
Dlaczego mieszkaniec Hongkongu kupuje Ferrari, poruszając się jedynie po własnym mieście, gdzie można rozwijać prędkość maksymalną 50 km/h na prostych odcinkach dróg, nie dłuższych, niż 200m?
Hongkong co prawda posiada kawałek autostrady (North Lantu), gdzie można rozpędzić się do oszałamiającej prędkości 110 km/h, więc może to właśnie uzasadnia tak dużą ilość Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Maserati czy Aston Martinów w mieście?

 

Dla wielu fotografujących te ironiczne żarty o samochodach Hongkongu są zrozumiałe. Jednak jest grupa fotografów, którzy zapłacą za luksus posiadania aparatu pełno-klatkowego. Właśnie dlatego Fujifilm nie lekceważy zapotrzebowania rynku i jak twierdzą jego managerowie – trwa praca nad wprowadzeniem sensora 35mm.

 

Ponad tydzień temu w jednym z największych magazynów poświęconych fotografii "Amateur Photographer" (AP), ukazał się wywiad z przedstawicielem Fujifilm - Hiroshi Kawahara.

Już podczas wcześniejszego wywiadu Kawaraha potwierdził pracę konstruktorów nad sensorem 35mm. Zapytany teraz o szczegóły techniczne produktu odpowiedział, że nadal ich nie zna.

W wywiadzie dla AP stwierdził również, że obecnie produkowane obiektywy XF nie nadają się do zastosowania z sensorem 35mm, ponieważ posiadają zbyt małą powierzchnię obrazu pozornego, który nie pokrywa pola dużego sensora, lub występowałoby zjawisko silnego winietowania.

Podobne problemy są z zamocowaniem X obiektywów, które powinno być przekonstruowane.
Czy jednak istniałaby możliwość stosowania hipotetycznych obiektywów pełno-klatkowych dla dotychczasowych modeli X, bez stosowania reduktora? Pytanie brzmi może dziwnie, wobec konieczności zmian konstrukcyjnych, ale przy zachowaniu tej samej średnicy mocowania i zaczepów bagnetowych oraz odległości do matrycy ma ono sens. Tego jednak się nie dowiedzieliśmy w wywiadzie.

Designer serii Fuji's X - Masazumi Imai powiedział dziennikarzowi AP, że wielu klientów interesuje się większym sensorem. Przy projektowaniu nowego aparatu rozważane są różne opcje, włącznie z opracowaniem odpowiednika X100(s) w „dużej” wersji. Zapytany o konkurencyjny pełno-klatkowy Sony RX1 odpowiedział, że według jego opinii, Sony posiada zbyt modernistyczny design (można się domyślać, że hipotetyczny odpowiednik z Fujifilm, będzie prawdopodobnie utrzymany w konwencji serii X).

Hiroshi Kawahara na koniec wywiadu dla Amateur Photographer dodał, że kompania Fujifilm nie wyznaczyła jeszcze żadnych ścisłych terminów związanych z rozwojem technologii dużego sensora i produktów, w których ma on mieć zastosowanie.

 

Rozwój technologii związany był zawsze z zapotrzebowaniem rynku.
Fujifilm uważnie obserwuje rynek i reaguje szybko na jego potrzeby. Dowód tego twierdzenia jest prosty – bardzo często, częściej niż u konkurencji, pojawia się aktualizacja firmware dla aparatów cyfrowych Fujifilm.

 

Grafiki i opracowanie: Andrzej Wojtek Dworaczek

 

 

źródło: http://www.amateurphotographer.co.uk/photo-news/539153/fuji-investigates-full-frame-system-camera-sensor


 

Komentarze  

 
0 #2 jac 2013-05-12 13:25
pełnoklatkowy piszę się razem, ponieważ pełny jest określeniem klatki
Cytuj
 
 
0 #1 Jacek 2013-05-03 13:18
To co napisano: "Obraz na mniejszym sensorze, fotografowany tym samym obiektywem..... posiada identyczny bokeh, jedynie jego powierzchnia jest mniejsza (i co za tym idzie, mniejszy kąt widzenia)." to spore nadużycie. Bo co z tego, że bokeh identyczny, skoro kadr inny? A jak zrównamy kadry (zmiana odległosci bądź ggniskowej) to bokeh wypadnie z cropa słabszy.
Cytuj
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Czytaj więcej

Miesiąc Fotografii w…

Organizatorzy XI. edycji Festiwalu MIESIĄC FOTOGRAFII W KRAKOWIE rozpoczęli poszukiwania...

8. Biennale Fotograf…

Organizatorzy poddają pod namysł figurę amatora i pasjonata, analizują przygody...

Kurs fotografii w Ka…

Katowicka Galeria sztuki Współczesnej BWA przygotowała w ramach projektu Pstrykowisko...

Zdjęcia

Forum

Sylwetki

Aneta Warszawska

Aneta Warszawska

"Moja fotograficzna torba jest zróżnicowana i czasem jest w niej na prawdę wszystko! :)"       ...

Rafał Kapica

Rafał Kapica

"Taki tam sobie zakręcony człowieczek."      

Tadeusz Wróbel

Tadeusz Wróbel

"Długie godziny w ciemni akademika nad odbitkami cz-b. eksperymenty z sepią..."        

Reklamy Google